
Vinyl-release onsdag 29 aug kl 18.00: Tore med Bo Nordenfelt på Pet Sounds Skånegatan 53 Stockholm.

(Producent Sigge Krantz. Skivmärke Comedia.)
Stora frågor – inga svar (Spotify)
Nu åtkomliga som singlar:
Upplands Väsby bibliotek (Spotify)
Evig tillväxt (Spotify)
Och du som är ett barn
- Tidens gång (text)
- Beträffande slaget vid Skagerack (text)
- Long Range Desert Group (text)
- Libau - Madagaskar (text)
- Och du som är ett barn (text)
- Upplands Väsby bibliotek (text)
- Evig tillväxt (text)
- Sonetten på slätten (text)
- Visa om Ranstadsverket (text)
- Vädersolens märke (text)
- Augusti 2016 (text)
Relies på Rönnells antikvariat onsdag den 1/11 Kl. 19:00.
Tidens gång
är en gånglåt, eller kanske sorgmarsch, inspelad först med Stockholm Norra (1979). Senare gjordes en version till Prickar på mitt golv
, varifrån den fick ge namn åt en samlings-CD med urval från mina LP-skivor. När Vera under några konserter var min gästartist, blev ”Tidens gång” en publikfavorit i vårt gemensamma framförande.
Beträffande slaget vid Skagerack
var färdig i god tid till 100-årsminnet 2016. Världens genom alla tider största sjöslag är egendomligt bortglömt. Skildringar av örlogskrig är en svår utmaning, eftersom havets föränderlighet ingår i striderna. Väder och vindriktning har alltid en huvudroll. Jolo skrev initierat om Skagerackslaget i Alla de unga lejonen
, en bok som ingår i hans svit om första världskriget. Där driver han den journalistiska tesen att det var tyskarna som vann, med tanke på dom ojämna förlustsiffrorna. (3058 stupade och sårade tyskar mot 6768 engelsmän.) Men även om tysk ammunition och vapenteknik var effektivare, var det England som hade den sjömilitära traditionen och behärskade valplatsen efteråt. Tyskland fick därefter satsa på ett smutsigt ubåtskrig mot handelsfartyg, en strategi som fortsatte under andra världskriget. I Johan Lupanders bok Skagerackslaget 1916
med underrubriken Titanernas kamp
utreds det drygt dygnslånga händelseförloppet med alla materiella fakta redovisade.
Long Range Desert Group
är inspirerad av boken Spökpatrullen
av Karl-Gunnar Norén och Lars Gyllenhaal. (Nielsen och Norén förlag 2012) Den handlar om den särskilda commandostyrka som sattes upp i Egypten inför ökenkriget, som inleddes av Mussolinis Italien under andra världskriget. Jag tyckte att det kunde vara ett omkväde till en riktigt brittisk publåt. Så jag läste och skrev. Men det tog lite tid och krävdes flera rådgivare. Och givetvis sjunger jag inte själv - det måste vara en genuint brittisk accent. Thomas Henley och en vän till honom hade hälsat på mig på landet för en intervju om 70-talets proggmusik. Senare mejlade han en musikfil med egen sång. Det var naturligt att tillfråga honom om denna uppgift.
Libau - Madagaskar
Det rysk-japanska krigets (1904 - 05) utgång var omskakande, och innebar början till det ryska kejsardömets fall. Resterna av den ryska Stillahavsflottan var instängd i Port Arthurs hamn, och tsar Nikolaj II beodrade sin Östersjöflotta runt jorden för att bryta den japanska belägringen. Detta var ett dödsdömt företag, en skrivbordsplan tagen helt utan hänsyn till den praktiska verkligheten. Jag släpper berättelsen framme vid Madagaskar, med halva vägen kvar till undergången i Tsushimasundet, där två tredjedelar av Baltiska flottan fem månader senare sköts i sank av amiral Togos nyrenoverade slagskepp, moderna artilleri och stridsvana besättningar. Den japanska segern var fullständig. I fredsförhandlingarna bistods parterna av amerikanska diplomater.
Jag har läst två dokumentärromaner som i stort sett stöder varandra. Den litterära och politiskt detaljerade Tsushima
av Frank Thiess, och Siste man från Tsushima
av Gunnar Müllern (med uppgifter direkt från sjöofficeren Boris Tjetveruhin).
Och du som är ett barn
skrevs ursprungligen på beställning av Aja Eriksson för novellfilmen Möte i Kosmos
. Min dotter Vera hade väl då börjat skolan och lärt sig läsa. Den gjorde ett bestående intryck. Hos Pekka Lunde i Malmö fick jag spela in filmens ljudspår. Där gjordes senare en version på CDn Sångspår
(2001). Jag försökte även med ett enkelt visarrangemang till ”Mening och minnen” tio år senare. Men jag har inte riktigt lyckats att göra den rättvisa. Nu blev det Veras tur. På hennes inrådan fick verserna tre och fyra byta plats.
Upplands Väsby bibliotek
Jag bad min fru, Kajsa Ström, om underlag till denna historieskrivning när hon gick i pension från sin anställning som bibliotekarie.
Evig tillväxt
är förstås en omöjlighet. Ändå är det alltid tillväxt som politiker av olika färg rutinmässigt hänvisar till, när framtidens problem ska lösas. Det verkar svårt att ens försiktigt beskatta det miljöskadliga flygresandet. Kanske finns det inga verktyg inom den ekonomiska vetenskapen för en anpassning till jordens resurser.
Sonetten på slätten
Den första versionen av sportbilen Saab Sonett tillverkades i några exemplar i mitten på 50-talet, när atomkraften var en gryende förhoppning. 1966, när Ranstadsverket kommit igång med utvinningen av uran, lanserades Sonett 2, fortfarande med tvåtaktsmotor. Först året därpå fick Sonetten V4-motor som övriga Saabmodeller.
Visa från Ranstad
Sent omsider kom jag att läsa Åsa Mobergs gedigna bok om kärnkraft Ett extremt dyrt och livsfarligt sätt att värma vatten
. Det blir märkligt att höra major Björklund orera om för mycket statlig styrning, och samtidigt hävda kärnkraftens välsignelse. Utan skattemedel och statlig styrning skulle det inte finnas någon kärnkraft överhuvudtaget. Åsa har jobbat länge med frågan, och har mycket på fötterna. Men Ranstadsverket nämns bara i förbigående, utan särskilt mycket fakta. Underlag till visan har jag i stället fått från min barndomsvän Jarl Rosell, som var verksam som inhyrd konstruktör på AB Atomenergi och arbetade med konstruktioner för Ranstadsverket i början av 60-talet.
Vädersolens märke
Vädersolstavlan är ursprungligen utförd av Urban Målare på beställning av Olaus Petri. Den avbildar ett himlafenomen som ansågs ha profetisk betydelse under reformationen och Gustav Wasas regeringstid på 1500-talet.
I ett brev till Leif Nylén från Helgeboda i Värmland 1973, skickade jag med denna text, där Vädersolstavlans medeltid
sveper undan den kommersiella samtiden. När jag tillbaka i Stockholmstrakten träffade Leif, sjöng han upp en tonsättning som han tagit ut på sin gitarr. Det är ett speciellt minne. Det blev den avslutande låten på Slowfox
, Blå Tågets sista skiva på 70-talet. Leif avled den 10 juni 2016.
Den första versens sista rad är sedan länge utbytt till och från gatorna steg suset av vilda sommarängar
. Ackompanjemanget, den bakgrund vi först spelade in, fick sedan bli den duk som vi målade på, den form efter vilken vi ordnade gitarr- och sångpålägg.
Augusti 2016
Enkla stämningsbilder från en augustisöndag 2016. Visans sista rad erbjöd den titel som håller ihop denna disparata samling av sånger.
