Nyligen

Ekvall+Törnblom Hornsgatspuckeln 6 - 17 maj

Finissage-spelning: onsdag 17 maj kl. 18.00 med Bo Nordenfelt och David Andersson

Stora frågor, inga svarStora frågor, inga svarKajsa och Tore

EFTERLYSNING

På min utställning var det en besökare som jag skulle vilja prata vidare med. Han måste ha varit född på 40- eller 50-talet och hade skrivit en bok om sin uppväxt vid Atlas Copco. Hans pappa jobbade där och mamman höll på med städning. Jag borde skrivit upp namnet, men det var ett vernissagevimmel och det borde ju vara lätt att leta rätt på boken - och därmed författaren. Men det var det inte. /Tore

Tore och Kajsa på Järntorget, Göteborg Tore och Kajsa på Järntorget i Göteborg den 6/4 2017 Bild: Gunnar Danielsson

Yngve Lundh är död. (DN. 30/3)

Han blev 92 år gammal. Till yrket var han målare. Jag minns rubrikerna från början av 50-talet. Det var inte utan anledning han fick en vers i Håll undan Blackebergare (text).

Beträffande slaget vid Skagerack och andra visor.
Musikvalvet Baggen Svartmannagatan 27 Gamla stan 4 juni.

Det är 100 år sedan världens största sjöslag ägde rum i Nordsjön utanför den Jylländska kusten. Det var dom tyska och engelska flottorna – slagskepp, slagkryssare, lätta kryssare, jagare, torpedbåtar – som drabbade samman 31 maj – 1 juni 1916. Sammanlagt 250 fartyg var involverade. Men inget flyg och inga ubåtar. I programmet ingår också Libau – Madaskar, en sång om den ryska östersjöflottans påbörjade färd runt jorden under det rysk-japanska kriget 1904 – 05. Liksom ett modernt skillingtryck om den amerikanske amiralen Spruance. Men sen är det många andra och mera fredliga visor, naturstycken, ballader och politiska kupletter. Alla gjorda av Tore Berger och framförda av Tore, hans dotter Vera Mårtens och Bo Nordenfelt på gitarr och andra stränginstrument.

Lördag 6 Februari kl 19.00 hos Izzy Young

Två profiler inom den svenska proggmusiker delar på kvällen. Tore spelar nya sånger och Torgny kanske sjunger något från LP:n Love Explosions Bästa Låtar (1970, producent Tore Berger) Övriga musiker: Vera Mårtens, autroharp/sång, Bo Nordenfelt, gitarr och Göran Berg, bas.

tbEpedemin8Banner

Samarbetet fortsatte på Konstepidemin i Göteborg lördagen den 19 November, paviljong 8. Repetition dagen innan med Torgnys band. Anders Björkman, bas, Hampus Andersson, trummor, Tore, sång, Torgny Sjöstedt, gitarr och Thomas Frank, gitarr.

Tore ajunger Tore Berger med Torgnys band

Göteborgs visfestival
Onsdag 24 febr. 2016. Stadsbiblioteket Götaplatsen

Tore solo På Göteborgs Stadsbibliotek

Erland Melanton i Olle Nymans ateljé är slut

Jag deltog i finissagen, där Lotta Melanton, med hjälp av ett urval målningar, berättade lite Om Erlands verksamhet fram till sin för tidiga död. Som en av flera skrev jag en liten text i katalogen (här utan konstiga tryckfel):

Olle Nyman och Erland Melanton – jag visste inte att dom kände varann. Men båda var viktiga under min tonårstid på 50-talet. För länge sedan skrev jag en bildsida i DN om Quai Malaquais, den strama lilla oljemålning som finns på Moderna Museet. (Utan att veta att en av byggnaderna där måste vara den franska Konstakedemien.) Jag anförde den som exempel på den ultimata tavlan att hänga på väggen hemma bakom soffan.

Det fanns en liten provokation i detta, mot det bildförakt som jag uppfattade i det alltmer konceptuella och förment postmoderna kulturklimatet. Att oljefärgstavlor kunde fungera som heminredning ansågs banalt och ovidkommande. Men det dekorativa har alltid varit en av bildkonstens viktigaste uppgifter. Med elegans förenar konstnären form och innehåll, yta och djup.

Det måste varit 1953 som jag gick som specialelev på onsdagkvällar för Erland Melanton. Givetvis på Konstfackskolan, som då ännu låg i orörda klarakvarter på Mäster Samuelsgatan. Hur hade man råd att riva en så användbar byggnad?

Jag tror kursen hette fri målning och vi befann oss i en sal med långa bord, på vilka man kunde arrangera stilleben. Det fanns saker att ställa fram, keramikskålar, frukter – men också små färgade lådor att ställa i intressanta vinklar och skuggförhållanden. Det var underbart kul att pröva sig fram med underliggande komposition och gouache. Erland var en god pedagog som inte la sig i för mycket, men kunde komma med öppnande kommentarer. Hård konturering var givetvis inte en tillåten genväg. Det blev lärospån, ett kunnande som snarare handlade om filosofi, ett avkodande av det synliga, än om hur man åstadkommer godkända konstverk.

I samma zenbuddistiska anda fick jag några år senare prya några veckor en sommar hos Erland ute i Viggbyholm. Uppgiften var att fernissa utemöblerna – ett enkelt jobb med doftande linolja, som just måste ske utomhus. (Den eleganta svärtan på mina egna utemöbler vittnar idag om åratals oljebehandling.) Från ateljén kunde jag ändå uppsnappa intryck av skisser och kartonger till biblioteket i Västerås, som han då höll på med. Det skulle vara kul att se hur det verkligen blev – om det nu är kvar så här långt efteråt. Många blibliotek har ju numera fått stryka på foten eller degraderats till mindre påkostade lokaler.

TORE BERGER: MENING OCH MINNEN
Från Konstfack och Valand (1955 – 63).

Kommenterat med ekfraser och annat. Krognoshuset 25 april till 24 maj 2015.

Det är en extremt defensiv verksamhet. För några år sedan var jag på minigalleriet Örhänget med oljemålningar från Konstfackstiden. Men tiden hade inte stått stilla; flera av verken var åtgärdade senare. Dessutom hade jag försett målningarna med små dikter som tolkade eller komplicerade verken. Dessa så kallade ekfraser är tillkomna på senare år. Annars har jag hållit på länge med detta utan att bekymra mig om det sammanlagda uttrycket. En lugnande syssla, spridd över decennier. En sorts renovering, ett hejdande av tiden, fullt i linje med Konstens evighetsperspektiv – Ars longa, vita brevis. När man då för tiden hade lämnat in till Liljevalchs vårsalong fick man besked via brev i avlånga vita kuvert: R eller A – refuserad eller antagen. På vårsalongen 1958 fick jag tre R och två A. I recensionerna efteråt kunde man läsa om någon enstaka informell Gossen Ruda, Jag sålde den ena, men Händelse i storformatet F 50, som jag djärvt rådbråkat i pojkrummet på vinden, blev som av en händelse kvar i min ägo. I början av 60-talet var Vårsalongen en enda kökkenmödding av spontanistiskt måleri. Men då hade jag gjort värnplikten och tillsammans med min fästmö Lena Permér flytt eller flyttat till det fjärran Göteborg. På Valand lärde jag mig annat. Det var mycket äventyr. Det är det i och för sig fortfarande.

Tillgången

En ljudinstallation i två delar för trygghetsboende i kvarteret Svalrocken. Spadvägen 5 – 7 Långbroberg, Älvsjö

Invigning under högtidliga former tisdag 11 juni kl.14.00.

Del 1: Så upprepas du

(Publicerad 1967, spelades in 2010 till bilderboken Polaroid i Hagalund.)

Del 2: Skagerack

Komposition 2012 i samarbete med Peder af Ugglas.