PÅ GÅNG

Nya låtar

Gammalt Göteborg

Det doftar salt av äventyr och fjärran kontroverser
från Gråberget i Majorna där skymningsljuset väckt
förflutenhetens grundackord ur gnisselljudens terser
och minnen av en framtid lika full av fart och fläkt

som dockorna vid Hisingen och Götaälven blånande
och luften full av ropen från en ström av emigranter 
Plingandet från spårvagnar och lyftkranar dånande
och vinkandet från kajens många hundra anförvanter

Men bara som ett bleknat minne utan konkretioner
av drömmar som förlorats och styckegods i massor 
av arbetstimmar, arbetsdagar, tjänade miljoner
rederierna till vinst men också fackföreningskassor

För kriget hade kommit utan ländernas förskyllan
och minor och blockader vållar elände och skvaller
Världens största sjöslag hörs från andra sidan Jylland 
Vid Skanstorget i Haga börjar svåra svältkravaller

Snart anländer Dan Andersson till tidningen Ny Tid
och framtiden är ljus för Evert Taube i alla väder
när världskriget är över, aldrig mera krig och strid
utan fredliga förbindelser till världens alla städer


Text Tore Berger Tonsättning Patrik Strömdahl, Peter Holthausen, Tore Berger)

Ny låt:   Vid muren intill Kreml

Vid muren intill Kreml står ett gammalt hus och spökar
som snart kan bli butik för lyxparfymer 
Och utanför står Alexej och Anna där och stökar
på bordet står en burk med röda plymer
Dom sätter upp affischer, vad som hänt i huset här
för liten Alexej, när hans pappa skulle dödas 
av den stora Stalinterrorns extramilitär
i Sovjetunionen, där segern var dom rödas 

Det förflutna sover tätt bredvid oss  
Det måste ni förstå och känna till
Det förflutna sover tätt bredvid oss  
Historieskrivning räcker inte till

Ja, det var många som blev offer för Stalins terrorvåg
Här vid muren kanske över trettiotusen
Och i Sovjetunionens alla städer vart man såg
så hämtades det folk till dessa husen
där avrättningarna pågick dag och natt från klockan tolv
Många dömda var betrodda i partiet
som kanske slumrat i det fria för att glömma tak och golv
Och som tvingades till avbön - sista skriet 

Det förflutna sover tätt bredvid oss …

Nu ska ni höra vad en särskild parfymör har satt ihop 
vad som Alexej och Anna har på bordet
En liten burk med dofterna från dödens källargrop
av blod och skit från dom som miste ordet 
Det är stanken av dom döda, av våldets nakna skräck
och vetskapen om Stalintidens lagar
Och lukterna av krut och stövlar, lera, svett och träck 
för att påminna om trettiotalets dagar

Det förflutna sover tätt bredvid oss …


Text och musik Tore Berger
Inspelning: Patrik Strömdahl - elbas, Peter Holthausen - gitarr
(Med inspiration från ett radioreportage av Jesper Lindau.)

OPINION

En ”upphovsrättsskyddad” symbol

Nu har patent- och marknadsöverdomstolen slagit fast att Aron Flam får förvanska och driva med Bertil Almqvists symboliska figur. Jag tycker detta är obegripligt och inser att upphovsrätten blivit betydelselös för oss bildkonstnärer. Man kan helt legalt få sina verk omvandlade i motsatt riktning än den avsedda. Konstnären riskerar därmed bli nedsolkad för all framtid, som om förvanskaren bara förtydligat ett i bilden redan nedlagt budskap. Särskilt tråkigt att en ansedd journalist som Per Svensson inte förstår denna konsekvens. Vad har han för historiesyn? Jag hoppas åklagaren orkar föra saken till nästa instans.

Här är min insändare, refuserad av DN.

När en svensk tiger

Nu sprider sig ett mörker. Verkshöjd når man hur lätt som helst genom att bara ändra lite på en slagkraftig och välkänt symbolisk bild från andra världskrigets beredskap - ”En svensk tiger”. Den behöver bara förses med ett hakkors och höja tassen till en hitlerhälsning så blir det parodi. Eller om det nu ska vara satir.

Men en svensk tiger är redan en satirisk bild, en humoristisk vits över den politiska avgrund i vilket landet Sverige befinner sig sedan Danmark och Norge är ockuperade och Finland slår tillbaka mot Sovjetunionen i samverkan med Hitlers Tyskland.

Per Albin Hansson har initierat en nationell samlingsregering med alla riksdagens partier utom kommunisterna. Hans politik är helt inriktad på att hålla Sverige utanför kriget. Eller snarare: hålla kriget utanför Sveriges gränser. Per Albin är skåning och vet av egen bister erfarenhet vilka motsättningar som ryms inom befolkningen. Visst - inget nazistiskt parti i riksdagen, men Tyskland är det stora kulturlandet och tyska det viktigaste utländska språket i skolan.

Kriget är nu vardag. Inom delar av officerskåren finns en professionell uppskattning av Wehrmacht och en viss förståelse för den nazistiska nyordningen av Europa. Ett ockuperat Sverige skulle bli något fruktansvärt, inte minst för den socialdemokratiska rörelsen. Att undvika en tysk invasion och behålla inhemsk handlingsfrihet är i detta läge den enda form av motstånd som är politiskt möjlig. Det gäller att skapa en beredskapsanda för svensk nationell självständighet.

Bertil Almqvists ikoniska bild är genial. Med ett humoristiskt grepp byter han ut det heraldiska lejonet mot en illslug tiger, som förenar det svenska folket i ett passivt motstånd mot den hotande stormakten: ”En svensk tiger med vad som rör försvaret.” Alla kan göra en insats!

Uppmaningen har en mobiliserande syftning. Per Albin och samlingsregeringen ville motverka det hitlertyska inflytande som var uppenbart inom många sektorer av samhället. Bertil Almqvist var en svensk patriot. Och Per Albin Hansson en statsman och konsekvent kämpande demokrat som försökte hålla vad han lovade.

Folkhälsomyndigheten

Tegnellgnället visar på en egendomlig mentalitet - hur en offentlig person får ta emot och bli projektionsyta för privata känslor av vanmakt och osäkerhet. Genom sin yrkesroll blir han på något sätt ansvarig för sakerna tillstånd, oavsett vad han egentligen har sagt eller kunnat göra. På presskonferenser blir han ansatt för minsta språkliga uttryck, som kan tolkas som att han inte till fullo förstår vilka svårigheter och lidanden vanliga människor möter. Jag tycker han är mycket korrekt, vänlig och tålmodig i sina framträdanden.

Det blir inte bättre av hur många plötsliga smittskyddsexperter tycks tro att det finns en färdig manual, lika för alla länder och situationer, som man bara behöver sätta i verket för att stoppa spridningen.

Antiken i skolan

Så har vi fått ännu en missförståndsdebatt. Grötmyndiga människor ska genast yttra sig, denna gång om historieämnets viktighet. Man vet inget om pedagogik, inget om hur kursplaner fungerar eller om lärarnas vardag. Förskräckta debattörer, som Peter Englund, tror att skolan har makt att stryka antiken ur historieämnet. Så är inte fallet.

Men när, och under vilka omständigheter, kan eleverna tillägna sig kunskaper? Hur går läroprocessen till? Det är väl resultaten på sikt, den hållbara praktiken som är det viktiga? Att engagera eleverna så att deras nyfikenhet väcks. Att ta saker i en genomtänkt ordning och utnyttja den tid som ämnet är tilldelat.

Samma dag som Peter Englund skriver, (30/9 2020) fanns en artkel på DN. DEBATT skriven av två forskare med kunskaper i pedagogik - Magnus Hultén och Christian Lundahl. Det är läsvärt!

MEJLVÄXLING TILL CLAES

Claes! - Är ”Evig tillväxt” en bra låt? Jag vet att den är politiskt opportun - det var därför den skrevs. Men den avsedda effekten, slagkraften, uteblev på grund av en serie omständigheter. Jag ville ha med något agitativt kring tidens dilemma, men hade inte tid forska och invänta den där självklara idén. Det blev till att rimma och ironisera istället - det kan ju också fungera - som ett enkelt revynummer. När det kom till melodin hoppades jag hitta något lite speciellt - en udda ackordföljd eller särskild melodisk skruv. Men samma där - det var för bråttom och infann sig inte. Jag hade behövt samarbeta med en musiker. Typ Kjell Westling. Nåväl - det fick väl bli mina vanliga ackord. Det kunde ju ändå bli bra, med ett kompetent dixieband. Min syster Susanne kände några gubbar i ett etablerat band som jag kunde fråga. Dom skulle lira en särskild dag på den där restaurangen intill biograferna under saluhallen vid Medborgarplatsen. Jag begav mig dit, men dom avböjde efter lite betänketid - bodde för spretigt i norra förorterna och hade inte tid med något extra. Sedan, på ett ställe för pensionärer i Nyköping, råkade jag på ett rutinerat gäng med en kanonbra tenorsaxofonist Jag dristade mig att ta kontakt. Men dom (eller deras borgerlige ledare) var rädda för politik, och ville inte äventyra sin image av enkel gladjazz. Till slut fick Sigge höra med Beche Berger och hans vänner, och ordna en inspelning på Södra teaterns scen. Det var ju bra musiker som kunde sin New Orleans. Det gjordes några tagningar, innan låten var uppfattad. Först blev den för släpig, men därefter fick vi in tempot. Även sången fungerar, om man bortser från budskapet och ser det enbart som ett stycke revivaljazz, som vilken standardlåt som helst. Det är en genuin liveinspelning, (fast jag lade på en extra klarinett), men anledningen till att den skrevs har gått förlorad. Textens udd är borta. Men en bra New Orleans-pastisch, en av plattans mera lyckade inspelningar. På LPn tog jag med alla fem varven. Det hjälpte inte att försöka koncentrera den för att framhäva texten. Vi skulle kunna prata om varje låt på plattan - fel och rätt. Och varför. /Tore

Hej igen, Tore.
"Evig tillväxt" är TVEKLÖST en VÄLDIGT bra låt! Och även inspelningen på skivan är bra!! Kvaliteten i det som finns beror bl.a på det enkla och den träffsäkra, uppenbara ironin. Textens udd är INTE borta!!! (Tycke du själv annorlunda, så tycker vi helt enkelt bara olika!)

Claes - du är alltid så entusiastisk och stöttande! Det är naturligtvis väldigt trevligt. Du är van att skriva engagerade och positiva releasebudskap. Det är rutin, ingår i jobbet. Men jag har mina dubier om din objektivitet. Kanske missar du ibland att avläsa fakta? Eller att förstå olika typer av ambition?

STORA FRÅGOR - INGA SVAR har varit ute flera år snart. Jag kan inte påminna mig något som helst intresse för just ”Evig tillväxt” från någon utomstående, vare sig privat eller offentligt. Och såvitt jag vet har den aldrig spelats i Sveriges radio. (Det gäller i och för sig nästan alla mina låtar.)

Det är egentligen en okontroversiell text, till skillnad från vissa andra som jag skrivit. Den rör sig på ironins allmänning, innehåller inga särskilda fakta. Allt detta är medvetet. Min idé var att framföra den med en isande, tydlig skruv till den medryckande musiken. Det gick om intet, var kanske inte möjligt.

”Evig tillväxt” blev bara en snygg låt. I bästa fall en sång för dom redan införstådda, för dom som redan har förstått klimatkrisen och inväntar den liberala demokratins och världshandelns kommande sammanbrott. /Tore

CLAES SVARAR:

Och den briljanta ironin i textrader som "Evig tillväxt - heter framtidstron, Evig tillväxt - är vår religion... Evig tillväxt - i himmel som på jord... Evig tillväxt - inget kan gå snett, Evig tillväxt - på väg till helvetet" är varken "okontroversiella" (ditt adjektiv) eller "I bästa fall en sång för dom som redan har förstått klimatkrisen och inväntar den liberala demokratins och världshandelns kommande sammanbrott" (dina ord). "Evig tillväxt är TVEKLÖST mer än bara "en snygg låt". Att den inte har spelats i Sveriges Radio har NOLL OCH INTET att göra med att den skulle vara någon slags musikalisk "flopp", utan har förstås med helt andra saker att göra (sätt dig och försök genomlida musikutbudet på P4 så förstår du...).

Visst kan jag upplevas som "en entusiast", men det är med all säkerhet huvudsakligen i sådana konstnärliga och musikaliska sammanhang som du verkar och lever i. Min syn på det allmänna tillståndet i landet och världen är näppeligen "entusiastisk" - och det är bl.a därför som jag av naturen vill vara "stöttande" för den konst, litteratur och musik jag tycker om och tror på. Sedan har jag turen att mitt smått bortskämt självvalda yrkesliv till 90% är lyckligt baserat på att vara den jag är - vilket gör att jag inte betraktar det som en medvetet spelad yrkesroll, utan bara som... den jag är. Visst kan jag vara objektiv - efter 42 år i musikbranschen så vet jag ganska mycket om hur man "rent objektivt" skall kommunicera ett budskap/säljbrev för att nå en viss publik. Men att försöka vara "objektiv" i musik och konst är för mig ett rent falsarium - för mig handlar det alltid om känslor, och olika människor har olika bakgrund och synsätt och sätt att lyssna, vilket ALLTID gör åsikten om det konstnärliga verket subjektiv. Vi ses på Konstnärsklubben imorgon! ;o)  

all ze best Claes Olson