PÅ GÅNG

Galleri Ekvall+Törnblom

18 - 29 maj

”Puckeln” - Hornsgatan 36 Stockholm

Mellan 18 - 29 maj 2024 pågår min utställning TIDEN, under vilken jag hoppas ha några små eftermiddagskonserter med gästartister och ackompanjerande vänner. Välkomna då!

Här visade jag ”målade ord” för första gången. Det var i maj 2017, för sju år sedan. Bara två ord, men återkommande: EVIG och OKÄND. (Utanför tiden. Och okänd i vissa avseenden, även för mig själv.) Men på vernissagekortet hette det bara ”måleri”.

”Måneminne” på Galleri Nordostpassagen året därpå handlade om åtgärdade målningar från mina studieår 1955 - 63 på Konstfack och Valand. Det var i september 2018. Men två år senare, sommaren 2020, på Nordostpassagens annex hos Karin Lidmar i Trosa, blev det enbart MÅLADE ORD. Och jag hade några små konserter i trädgården, ackompanjerad av Peter Holthausen och Patrik Strömdahl.

Som följande sommar följdes av nya "målade ord" och trädgårdskonserter i samband med releasen av boken ”Åtskilliga låtar av Tore Berger”. I maj 2023 var jag tillbaka i Nordostpassagen vid Djurgårdsstaden med ”Minneskonst” och några texter till min hemsida om detta. Återigen resultat av mina studieårs ”Ecole de Paris”.

”TIDEN” fortsätter med målade, ibland övermålade, ord. Som en särskild tidsmarkör ingår också ”Svensk tystnad”, beskriven av Torsten Renqvist i sin krönika ”Gorilla”, från min utställning på Galleri Prisma våren 1967. Den 28 maj fyller jag 86 år. Konstens hantverk håller mig eftertänksam. Att vänta, inte pressa fram betydelser. Om jag i en målning skriver namn på några länder (som jag gjorde 2017 med Palestina, Vietnam, Norge) så behöver det inte vara av någon aktuell anledning. ”Konsten är lång …” som jag sjöng för längesedan. Refrängen till ”En främling stiger in” lyder i sin helhet:


    Men skjut inte på pianisten
    han gör så gott han kan
    Tangenterna slår uppå hjärtesträngar
    hos både kvinna och man
    Han sjunger och klinkar och klankar
    han nynnar och drömmer sig bort
    Han sitter i djupa tankar -
    Konsten är lång och livet är kort 

Ord kan göra underverk. För något decennium sedan återfann jag mina mässingsschabloner i ateljén, plåtbokstäver inhandlade på Konstnärernas Centralköp mot slutet av 60-talet. Det var inspirerande. Långsamt har jag monterat bokstäverna till målade ord, medan pandemier och krig rusar förbi utanför ateljéfönstren. Jag började med EVIG och OKÄND, fortsatte med namnen på vissa länder i nyhetsflödet. Dock inte SVERIGE. Det finns bara en plåt per bokstav - ord med återkommande bokstäver får man hantera i omgångar. NEDRÄKNING var en utmaning. En del schabloner är också skadade i fogarna. Man får avstå eller hamra och bända försiktigt. Nu i vinter satte jag ihop TIDEN, som liggande på målarbordet lockade till användning.. Den hade något suveränt och tillfredsställande, något allmängiltigt fördjupande. Som smaken av en god buljong. TIDEN höll på att bli mest använd av mina ord..Till och med havererade, abstrakta gamla målningar kunde få en munter fräschör.

Jag beslöt att döpa hela utställningen till TIDEN. (Pågår 18 - 29 maj.)

Jan-Olof Schill är död!

Jan-Olof var den nödvändiga länken till affärslivet för MNW under 70-talet - mannen som kunde föra kassabok och som omvandlade bolaget till föreningsägt. Som en räkenskapernas Kjell Westling kunde han improvisera, fånga tillfället i flykten på en grund av gediget kunnande. Och liksom Kjell var han tillbakadragen, ville inte skryta eller ta kommandot. Snart blev han också politiker, representant för Socialdemokraterna i Vaxholms kommun. Efter millenieskiftet var det kul att möta honom i Konstnärernas Centralköp, där han fick ordning på räkenskaperna och gjorde en gediget räddande insats.

7/3 2022

Drömmen handlade om hur jag (med min bildning) sökte kontakt med nationen - hur jag reste ut till avlägsna orter i vårvintern med ensliga skolor i det bergiga landskapet. Där fanns vetgiriga barn och lärare som var beredda på givande kontakter, som också innebar att man undervisade i det fria och var med på exkursioner in i grottor och ut på riskabla bergshyllor. Landskapet var som en frisk akvarell och framtiden fylld av tillförsikt. Jag skulle komma att få givande diskussioner med flera av lärarna, den saken var klar. Det var ett intressant fyrtorn i närheten.

När jag vaknade var det i slutet av coronapandemin och i början av Putins (jag vill inte skriva Rysslands) invasion i Ukraina. Jag är född 1938, 83 år gammal och ytterst tacksam att jag fortfarande lever. Till skillnad från min vän Leif Nylén, som gick bort för några år sedan. Jag höll sånär på att skriva ”trätobroder” men insåg att vi mycket sällan tydligt trätte om något. Vi gick bara helt olika vägar och lämnade varandra i fred. Vi hade ingen aktuellt engagerad kontakt, men sågs i vänskapliga sammanhang som födelsedagar och höstens kräftskiva. Leif gick miste om den förfärliga framtid som nu pågår. Liksom min mor, Sonja Herlin, som gick bort strax innan pandemin, 102 år gammal.

Men det är på något sätt som om jag inväntat denna krigstid, vetat att den var på väg. Och nu är tvungen att vakna ur min letargi.

Gammalt Göteborg

text Tore Berger

tonsättning Patrik Strömdahl, Peter Holthausen, Tore Berger

Färgtextning: Sigfrid Carlsson



Det doftar salt av äventyr och fjärran kontroverser
från Gråberget i Majorna där skymningsljuset väckt
förflutenhetens grundackord ur gnisselljudens terser
och minnen av en framtid lika full av fart och fläkt

som dockorna vid Hisingen och Götaälven blånande
och luften full av ropen från en ström av emigranter
Plingandet från spårvagnar och lyftkranar dånande
och vinkandet från kajens många hundra anförvanter

Men bara som ett bleknat minne utan konkretioner
av drömmar som förlorats och styckegods i massor
Av arbetstimmar, arbetsdagar, åratals miljoner
rederierna till vinst men också fackföreningskassor

För kriget hade kommit utan ländernas förskyllan
och minor och blockader vållar elände och skvaller
Världens största sjöslag hörs från andra sidan Jylland
Vid Skanstorget i Haga börjar svåra svältkravaller

Snart anländer Dan Andersson till tidningen Ny Tid
och framtiden är ljus för Evert Taube i alla väder
när världskriget är över, aldrig mera krig och strid
utan fredliga förbindelser till världens alla städer

Ny låt:   Vals till Stavanger


Text och musik: Tore Berger
Inspelning: Andreas Berger

På vinden i den gamla skolbyggnaden låg diverse gamla planscher. Kartan över Palestina är utgiven av P.A.Norstedt & Söners förlag 1893 och utförd vid Generalstabens Litografiska Anstalt i skala 1:200.000.